Monen suomalaisen rallikuljettajan menestystarinan taustalla näkyy Lasse Lammen työpanos. Hänellä on kokemusta rallin huipputasolta aina viideltä eri vuosikymmeneltä sekä kuljettajana, että auton kehittelijänä.

Kuvassa Nesterallin WRC2:n voittajapari Esapekka Lappi ja Janne Ferm sekä Lasse Lampi

Oman ralliuransa Lampi aloitti vuonna 1975 Salora-rallista Ford Escortilla. Parhaimpina saavutuksina Lampi pitää kahta rallin suomenmestaruutta vuosina 1983 (Audi Quattro) sekä 1991 (Mitsubishi Galant VR-4). Lasse Lampi on myös ainoa suomalainen, joka on voittanut Lähi-Idän mestaruuden, autona Mitsubishin takavetoinen A-ryhmän Starion vuonna 1987. Parhaimmat yksittäiset kilpailusijoitukset on Ruotsin MM-rallin 3. sija vuonna 1983 Audi Quattrolla, sekä samana vuonna RAC-rallin 4. sija samaisella autolla. Legendaarinen Hankiralli on myös ollut Lammelle aina menestyksekäs, voittoja on kertynyt peräti neljä (vuosina 1981, 1983, 1984 sekä 1991).

Pitkään uraan mahtuu myös paljon kilpailuja eksoottisissa maissa, kuten esimerkiksi Bandama-ralli Norsunluurannikolla, Malesia- ralli sekä Lähi-Idän mestaruussarjan kilpailut (Qatar, Kuwait, Jordania, Oman ja Dubai). Kartanlukijana Lamp on toiminut useimmissa kilpailuissa Pentti Kuukkala. Viimeisin kilpailu toistaiseksi, jonka Lampi on ajanut, on Neste 1000 Lakes-ralli vuonna 1996 Mitsubishin Lancer Evo3:lla sijoittuen yleiskilpailun kahdeksanneksi.

Oman ajo-uran lisäksi Lampi on tehnyt merkittävän päivätyön ralliautojen kehittelijänä sekä testaajana. Lista kuljettajista, joiden kanssa Lampi on tehnyt yhteistyötä on komea: Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Timo Salonen, Kenneth Eriksson, Armin Schwartz, Tommi Mäkinen, Richard Burns, Freddy Loix, Marcus Grönholm jne. 80-luvun alkupuolella Lampi ajoi lukuisia testejä Audin tehdastiimille Suomessa ja ulkomailla. Näillä testeillä tasoiteltiin muun muassa Hannu Mikkolan tietä rallin maailmanmestariksi vuonna 1983.

Nesterallin Perjantaina ajetun Harjun kaupunki Ek:n Ferrarien näytösajon toista autoa käskytti Lasse Lampi

Testityöt Audilla poikivat myöhemmin myös vastaavia tehtäviä Mitsubishille, joka kehitteli omaa ralliautoaan B-ryhmään.

– Tällä kyseisellä nelivetoisella Starionilla ajettiin jopa muutamassa kilpailussa, joihin pääsi ns. luokittelemattomat autot mukaan (1000 Pistes Rally, Malaysia Rally sekä RAC-ralli), Lampi kertoo.

Siitä alkoi pitkä yhteistyö Mitsubishin kanssa. Lampi oli merkittävässä roolissa, kun tehdas kehitteli A-ryhmän nelivetoista Galantia ja myöhemmin Lancerin eri evo-malleja. Mukaan mahtuu myös Mitsubishin ja Tommi Mäkisen huikeat menestysvuodet. Koko tuon ajan Lampi ajoi lukuisia testejä ja yhdessä tallin insinöörien ja kuljettajien kanssa loihtivat kilpailun taktiikoita, jotka mahdollistivat Mäkisen neljän maailmanmestaruuden putken sekä Mitsubishille autonvalmistajien merkkimestaruuden.

Tämän päivän kuljettajista Juho Hänninen on yksi Lammen ns. suojateista. Yhdessä Kaj Kuistilan kanssa he mahdollistivat Hännisen ajamisen N-ryhmän MM-sarjassa RRE Sportsin Mitsubishilla. Menestys kyseisessä sarjassa takasi myöhemmin Hänniselle ammattilaisuran Skodalla, Hyundailla ja viimeisimpänä paluun ralliin tekevällä Toyotalla.

Hännisen lähdettyä Skodalta tilalle tuli seuraava lahjakas suomalainen, Esapekka Lappi.

– Lupasin silloin jäädä Skodalle auttamaan Esapekkaa ja sillä tiellä ollaan edelleen, Lampi sanoo.

Viimeiset vuodet Lampi on ollut Skoda Motorsportin palkkalistalla kuljettajien ns. tukihenkilönä. Tehtäväkenttä on varsin laaja.

– Yritän auttaa tiimin kuljettajia kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tarkkailen olosuhteita, autan rengasvalinnoissa ja suunnittelemme yhdessä kilpailun strategioita jne, lisäksi olen lähes kaikissa testeissä mukana, Lampi kertoo.

Kilpailunaikaisesta taktikoinnista onkin tullut Lammen ns. tavaramerkki.

– On kisoja, joissa on oltava valmis heti ja hyökättävä, ja sitten on kisoja, joissa täytyy hiukan malttaa. Kilpailut MM-sarjassa on vähintään kolmipäiväisiä, Lampi vihjaisee.

Tämän lisäksi Lampi toimii englantilaisen MIS Motorsportin kilpa-autoja vakuuttavan firman edustajana Suomessa ja myy sekä huoltaa BOS-merkkisiä alustoja kilpa-autoihin.