Timo Alanne on yksi niistä Suomalaisista, joiden työpaikka on rallin MM-sarjassa. Hän tekee tärkeää taustatyötä piilossa kirkkailta parrasvaloilta. Alanne toimii etuautotehtävissä sekä säämiehenä Volkswagen Motorsportin palveluksessa.

Alanteen oma kartanlukijan ura alkoi vuonna 1988 Marcus Grönholmin kyydissä Imatralla ajetussa junnu-sm rallissa. Autona nuorella kilpailijaparilla oli tuolloin Opel Ascona. Grönholmin lisäksi Timo on istunut useiden muidenkin suomalaisten ja ulkomaisten kuljettajien kyydissä. Esimerkkinä mainittakoon mm. Toni Gardemeister, Kosti Katajamäki, Anton Alen, Patrik Flodin sekä Eyvind Brynildsen.

Parhaimpana saavutuksena Alanne pitää vuonna 2006 Turkin MM-rallin viidettä sijaa Kosti Katajamäen kanssa, jolloin he ajoivat Ford Focus WRC autolla.

– Omalla tavalla yksi huikeimmista kokemuksista on urallani ollut vuonna 2009 ajettu Pikes Peak- kilpailu Amerikassa, jossa olin Marcus Grönholmin kartturina ja autona oli 850 hevosvoimainen Ford Fiesta. Sijoituimme kisassa toiseksi, Alanne kertoo.

Tällä hetkellä Alanne toimii siis VW Motorsportilla Andreas Mikkelsenin etuauto-miehistössä yhdessä norjalaisen Bernt Kollevoldin kanssa. Samaa työtä hän on tehnyt aikanaan myös Marcus Grönholmille tämän koko ammattilaisuran ajan sekä norjalaiselle Petter Solbergille. – Se miksi teen tätä työtä juuri Andreakselle, johtuu yksinkertaisesti siitä, että minua pyydettiin tehtävään, Alanne kertoo.

Safety Crew- miehistöt ( etuautot ) ei nykyään ole sallittuja, kuin asfalttikisoissa. Näissä kisoissa etuautot pääsevät noin kaksi tuntia ennen kilpailijoita ajamaan erikoiskokeet läpi käyttäen kilpailijaparin nuotteja. Tärkeimpinä tehtävinä tuolloin on raportoida mahdollisista muutoksista olosuhteissa nuotitusjakson jälkeen sekä kahteen kertaan ajettavien erikoiskokeiden välillä tapahtuvista muutoksista ja sillä tavoin auttaa kilpailijaa esim. rengasvalinnassa. Joskus kilpailija pyytää myös etuautomiehistöä

tarkastamaan nuoteista joitain epäselviä paikkoja. – Jotta saamme kunnon vertailupohjaa olosuhteista, olemme mukana myös asfalttitesteissä sekä kilpailun nuotituksessa,

Alanne kertoo.

– Vaikea kuvitella, että tätä hommaa pystyisi kunnolla tekemään ilman omaa kilpailukokemusta. Kaikilla huippukuskeilla on vastaavassa hommassa entisiä kuljettajia, esim. Jari-Matilla hommaa hoitaa Toni Gardemeister ja Jakke Honkanen. Alanne jatkaa.

Muissa, kuin asfalttikisoissa Alanne toimii VW-tiimin ns. säämiehenä, joka kiertää maastossa ja raportoi paikallisesti säähavainnoista, lämpötiloista, sateista, tienpinnan lämpötiloista yms. Erikoiskokeille ei ole asiaa tuolloin autolla vaan havainnot ja mittaukset tulee tehdä kävellen. Huoltoalueella tiimillä on myös säätilan tarkkailija, joka tekee ennustukset tietokoneen avulla.

Tulevaisuutta rallin suhteen Alanne ei ole sen koommin pohtinut. – Tätä hommaa on tarkoitus jatkaa jatkossakin. Matkapäiviä kertyy noin 100 vuodessa ja sen lisäksi on oma rakennusalan firma, joten eiköhän siinä ajan saa kulumaan, Alanne heittää.

Kilpailemista Alanne ei ole myöskään kokonaan hylännyt. – Gardemeisterin Tonille lupasin lähteä muutamaan kutsukisaan Suzuki WRC-auton kyytiin.