Salolainen Mika Suominen on ollut töissä Hyundai Motorsportilla systeemi-insinöörinä tämän vuoden maaliskuusta alkaen. Neste Oil- rallissa Suomisen vastuulla oli suomalaisen ralliautoilijan Juho Hännisen auton järjestelmän ylläpito.

– Jokaisella autolla on kilpailussa oma systemisti ja tässä kisassa minun vastuulla on Juhon auto. Systemistin tehtävä on ylläpitää järjestelmää eli valvoa esim. kaikkien antureiden toimintaagalleria_hyundai2014ass, Suominen kertoo.Yhteensä Hyundai Motorsportilla on neljä vastaavaa insinööriä töissä, joista testeihin yleensä matkustaa vähintään yksi systemisti. Suomisen sopimukseen kuuluu kiertää kaikki MM-rallit ja niiden lisäksi jonkin verran testejä. Näiden lisäksi tulee vielä lentomatkoja tiimin päämajaan Saksaan melko tiiviillä tahdilla, eli matkapäiviä kertyy reippaasti yli 200 vuodessa.

Hyundai Motorsport Ostaa Suomisen Palvelukset Hänen Omalta M-Data – Yritykseltä

– Minun tapauksessa päädyimme tällaiseen ratkaisuun. Tiimissä on suurin osa työntekijöistä suoraan Hyundain palkkalistoilla, mutta on jonkin verran myös ns. freelance -mekaanikkoja. Tavallisia työaikoja ei tässä hommassa tunneta. Periaatteessa hommassa ollaan kiinni 24/7.

Kilpailupäivinä mekaanikkojen ja insinöörien päivät on pitkiä. He saapuvat huoltoparkkiin yleensä vähintään tuntia aikaisemmin, kuin kilpailijapari. Illan päätteeksi työntekijät viipyvät vielä paikalla auton jo poistuttua parc fermeeseen. Kilpailussa huolto-ajat vaihtelevat 15-45 minuutin välillä. Aamulla on yleensä 15 minuutin huolto, keskellä päivää 20-30 minuutin ja illan päätteeksi 45 minuutin ns. pitkä huolto.

– Auton ollessa reitillä ei meillä niin hirveästi ole tehtäviä. Rallissa kaikenlainen tiedonkulku auton ja insinöörien välillä on kielletty. Me emme pysty seuraamaan auton tiedonkeruuta ja antureiden toimintaa reaaliaikaisesti formuloiden tapaan. Vasta auton saavuttua huoltoon, isketään piuha kiinni ja puretaan kaikki informaatio, mitä auton tiedonkeruuseen on kertynyt.

Erikoiskokeiden välillä kuljettajaparin on itse tehtävä kaikki huoltotoimenpiteet niillä välineillä, jotka huollossa on autoon pakattu mukaan. Ongelmatilanteissa he voivat olla ainoastaan puhelimen välityksellä yhteydessä huoltoon ja saada sieltä tarvittavia ohjeita.

Suomisen tie Rallin MM-sarjaa kiertävään huipputiimiin on hänen omien sanojensa mukaan ollut monen yhteensattuman summa. Asiaan on varmasti vaikuttanut Suomisen laaja kokemus ja ammattitaito eri moottoriurheilun eri lajeissa.

– Koulutukseltani olen autoteknikko. Aluksi olin päivätöissä työnjohtajana Toyotan merkkihuollossa ja tein näitä hommia ihan harrastuksena. Pikku hiljaa moottoriurheilu kuitenkin alkoi hiipimään kuvioihin yhä voimakkaammin. Sain siis tavallaan harrastuksesta ammatin.

Kokemusta Suomiselta löytyy mm. super biken MM- sarjasta, rata-autoista, rallicrossista, rallista ja ehkä eksoottisimpana hän oli mukana viime vuonna Paris-Dakar- rallissa Carlos Sainzin ja Nasser Al-Attiyahin matkassa keskellä aavikkoja. Lisäksi aikaisempaa kokemusta on kerääntynyt myös englantilaisen Motec- moottorinohjausjärjestelmän palveluksessa.

Alalle pyrkiville Suomisella on muutama vinkki tarjottavana: – kotijoukoilta tämä työ vaatii melkoisesti ymmärrystä. Vapaapäivä saattaa vaihtua työpäiväksi yhdellä puhelinsoitolla.

Pääseminen tehdastallin palkkalistoille vaatii pitkäjänteistä työtä. Omaan tekemiseen täytyy uskoa. Koskaan ei kannata siltoja polttaa

takanaan, moottoriurheilupiirit on niin pienet, koskaan ei tiedä mistä tilanteesta itsensä seuraavaksi löytää. Englannin kielen taito on välttämätön, meilläkin on Hyundailla 24 eri kansalaisuutta, joista suurin osa saksalaisia ja ranskalaisia, mutta englannin kielellä kommunikointi pääosin hoituu, ohjeistaa Suominen.